Завітайте до нашої бібліотеки!
Без високої культури читання немає ні школи, ні справжньої розумової праці, читання - це найважливіший інструмент навчання та джерело багатого духовного життя.
В. Сухомлинський
Праця шкільного бібліотекаря – це подвижницька праця. В сучасних умовах значно зміцнюється статус бібліотеки, а також зміст і форми роботи бібліотекаря. Зміна аспектів діяльності бібліотекаря пов’язана із виникненням у школі гуманістичних виховних систем, в яких визначальним на сьогодні є особистісний підхід до виховання, його природовідповідність.
Бібліотекарем у Кривецькіому ЗЗСО І-ІІ ступенів працює Гневуш Світлана Олександрівна.
Ось що вона розповідає про свою роботу:
«У своїй роботі велику увагу приділяю плануванню .У першу чергу план спрямований на реалізацію основного завдання школи – виховання громадянина України, особистості, здатної на самовизначення, самовдосконалення, самореалізацію. Намагаюсь планувати такі заходи, які були б зрозумілими, посильними і цікавими для учнів.На сучасному етапі, використовуючи традиційні та нетрадиційні форми роботи, я намагаюся навчити дітей цінувати книгу, відчувати в ній щоденну потребу. І якщо це почуття у дитини з’являється, то це є велика нагорода. Прекрасна книга, прочитана в дитинстві, може залишити слід на все життя.Адже читання – це діяльність, що є по суті активним пошуком істини, якане чекає читача в готовому вигляді, а залежить від його вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки із прочитаного, почутого, оцінювати вчинки людей (зокрема літературних персонажів), підтверджувати свої думки фактами. Читаючи літературні твори, дитина пізнає те, що відкривається тільки їй, і переноситьсебе у вигадану реальність як певну духовну цілісність і неповторність. У шкільному віці , коли становлення особистості молодшого школяра відбувається найбільш інтенсивно, самостійному дитячому читанню має відводитись особлива роль.
Що і як читають наші діти? Коло їхнього читання зумовлене віковими психологічними особливостями, тобто рівнем розвитку сприйняття , уваги, пам’яті , уяви дитини певного віку. Процес навчання читання рідною мовою – це система різноманітних , але тісно пов’язаних психологічних процесів. Адже насправді ми вчимо дітей не читати, наше справжнє завдання – навчити їх розуміти те , що вони читають. Усвідомлення тексту потребує складної розумової діяльності, результатом якої є визначення головної думки тексту. Цей процес спочатку непростий для дитини, бо в кожному тексті відображення дійсності опосередковане авторським розумінням. А це означає, що учня треба навчити розуміти чужу думку, яка міститься в тексті. Відчувати те, що відчувала інша людина. Тож залучати дітей до читання ми починаємо поступово : з молодшого шкільного віку до старшого. Щоб зацікавити дитину, потрібно підтримувати її бажання читати, допомагати в усвідомленні змісту прочитаного. Серед прийомів активізації уваги юного читача найефективнішим є прийом дидактичної гри. Непомітно для себе в ході гри діти порівнюють, узагальнюють, перелічують, запам’ятовують, розв’язують логічні завдання, кросворди, ребуси, а отже, пізнають багато нового й цікавого. В іграх для тренування інтелектуальних і логічних, творчих і сенсорних здібностей, пам’яті, мислення, уваги, читання й письма, активностідитина легко і невимушено опановує, пізнає все те, що його оточує, що формує його допитливість. Адже, як сказав В. Сухомлинський : « Читання – це одне з джерел мислення та розумового розвитку.» Тому у своїй роботі я намагаюся використовувати різні прийоми залучення учнів до книги. Наприклад, індивідуальні та колективні бесіди про книжки, книжкові виставки, екскурсії до бібліотеки (для першокласників), читання улюбленої книжки вголос, інсценівки за книгою, створення малюнків за книгами, допомога в доборі книжок з урахуванням інтересів учнів, ведення читацького щоденника, відповіді на запитання щодо прочитаного.Слід зважати на те, що кожному віковому етапу притаманні свої читацько-естетичні потреби й особливості сприйманняхудожнього твору. У ранньому дитинстві домінує інтерес до казок, емоційних віршів, дитячих пісеньок. Далі вже починається диференціація читацьких інтересів у школярів, наприклад, у хлопчиків зростає зацікавленість літературою про техніку, фантастикою, пригодницькою літературою. У дітей, які добре читають, є тенденція до перечитування улюблених книг .Тому бібліотека має бути забезпечена різноманітною літературою на всі смаки і вподобання юних читачів.На сьогоднішній день, на жаль, систематичне комплектування бібліотечного фонду художньою, довідковою, дитячою літературою за рахунок державного бюджету майже відсутнє. Тому дирекція школи залучає до роботи спонсорів. Так за кошти місцевого сільськогосподарського підприємства «Кривець» було поповнено бібліотечний фонд сучасною літературою. А це різні енциклопедії, словники, художня література, багато дитячих книжок. Крім цього, щороку розширення книжкового фонду відбувається засобами проведення доброчинних акцій «Подаруй книгу», «Підтримай шкільну бібліотеку», «Моя родина – бібліотеці».
Ввійшло в практику роботи, що випускники дарують школі не гардини чи різні картини, а книги.На сьогоднішній день у бібліотеці сформовано досить потужний довідковий апарат:
- серія енциклопедій видавництва «Аванта» з різних предметів
- Велика ілюстрована енциклопедія географії
- Велика ілюстрована енциклопедія ерудита
- Велика енциклопедія школяра
- Великий довідник школяра
- Серія «Я пізнаю світ»
- Серія енциклопедій видавництва «Махаон»
- Найкращі казки України
- Найкращі казки письменників світу та багато інших.
Щороку книжковий фонд зростає на 20-30 нових книг, які вкрай необхідні для учнів школи.
Одне з головних завдань бібліотекаря – навчити школярів-читачів користуватися бібліотекою (її фондом, довідково-бібліографічним апаратом) і книгою. Шкільний бібліотекар повинен сформувати в школярів навички використання книжкового фонду, навчити читача вільно користуватись у комплексі джерел, дати уявлення про всі «ключі» до книжкових багатств шкільної бібліотеки.
Важливим засобом формування системи бібліотечно-бібліографічних знань школярів є бібліотечно-бібліографічні уроки .Для проведення бібліотечних уроків використовуються уроки позакласного читання та години , відведені для позакласної виховної роботи. Тематика цих уроків різноманітна, завжди узгоджується з класними керівниками та класоводами.
Це, наприклад, такі як «Структура книги», «Правила читання книг», «Як берегти книгу», «Мої улюблені книги», «Які книги допомагають мені вчитись», «Як користуватися енциклопедичною та довідковою літературою», «Робота з словниками, довідниками», «Мистецтво бути читачем» та інші.
У бібліотеці репрезентовано ряд книжкових виставок, книжкових полиць: «Історія нашої держави», «Мій рідний край -Київщина», «Українські письменники - дітям», «Оксамитова колекція», «Нові надходження», «У світі казок», «Рідна мова», «Сторінка ерудита» та інші.
Традиційним методом роботи є тематичні викладки до різних історичних подій .У міру надходження літератури в бібліотеці вивішуються інформаційні списки новинок. Оформлено стенд «Увага! Нові книги!» та поличку «На хвилинку зупинись – нову книжку подивись».
Шкільна бібліотека є активним помічником у роботі товариства «Шкільний дім», у роботі педагога-огранізатора,вчителів-предметників.
Бібліотека нашої школи щорічно бере участь у Всеукраїнській акції «Живи, книго!»До проведення акції залучаються учні, адміністрація школи, вчителі. У кожному класі створені бюро бережливих, які раз на місяць проводять рейд-перевірку стану збереження підручників та висвітлюють це на «Екрані збереження підручників».
Стало традиційним проведення кожного року у березні Тижня дитячої книги. Проводиться ряд виховних заходів на пропаганду книг. Серед них є такі «Наша книжечка цікава – вірна подруга дітей», «Парад улюблених героїв», конкурс «Юні читайлики», «Книга- морська глибина» та інші.
Спільна робота шкільної бібліотеки з педагогічним колективом дає можливість школярам проявити себе, виховати в собі терпіння, доброзичливість, благородство, розуміння учнем своєї унікальності як творіння природи, прагнення до кращих результатів у навчанні.
Предметом гордості бібліотеки були і є книги та їх читачі – справжні друзі.
Я вважаю , що бібліотечна справа творча і цікава, головне – потрібно любити свою справу, шукати творчі альтернативи, любити книгу і передавати цю любов дітям.»
Для забезпечення здобувачів освіти інформацією використовуємо не лише книги, а й ресурси інтернету
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.